home | nieuwsblad | informatie
Vlieland
Laatste wijziging: 01-02-2012

© 2011 Google - Imagey © 2011 Aerodata International Surveys, DigitalGlobe, GeoContent, GeoEye, GeoBasis-DE/DKG, Map data

7 tot 10 april 2011 bezochten we voor de tweede keer Vlieland. Tijdens ons eerste bezoek waren we nog maar net bezig met schelpen verzamelen en waren andere zaken belangrijker dan schelpen zoeken. Nu echter was er niet veel belangrijker dan schelpen zoeken, of het moet het zoeken naar goede restaurants geweest zijn.

Helaas was de planning niet helemaal goed doordacht daar we altijd midden op dag vloed hadden, wat betekende dat we weinig tot niet op de eb-lijn hebben kunnen zoeken.

Donderdag 7 april het was al wat later op de middag dat we toen we op Vlieland aankwamen. Na onze tassen op de kamer gezet te hebben zijn we de dorpsstraat uit gelopen en na de aankomst steiger van de veerboot de dijk af gegaan. Wat hier opviel waren de vele Japanse Oesters.

Overige vondsten op dit stuk strand:

Van het kleine stukje zandstrand (2b) heb ik wat gruis meegenomen

Dankzij het feit dat het bijna het einde van de dag was hadden we redelijk laag water op het strand tussen de afgang bij de haven (3) en de eerste strekdam (4), of eigenlijk de laatste strekdam, daar strekdammen genummerd worden vanaf de Texel kant.

Dit stuk strand bevatte, zoals later bleek, opgespoten zand. We vonden:

Ook heb ik hier weer wat gruis meegenomen. Dit heb ik thuis uitgezocht en het bevatte vele leuke vondsten. We hadden hiervan meer mee moeten nemen.

's Avonds hebben we in het hotel gegeten.

Vrijdag 8 april liepen we via de duinen naar paal 52 (5) en vandaar naar even voorbij paal 49 (7). Door het hoge water konden we alleen de vloedlijn volgen. Vlak voordat we het strand verlieten, via het paardenpad bij 8, zagen we op de bank die iets boven het water uit kwam vele schelpen, maar helaas konden we er door het hoge water niet bij. De vondsten van deze wandeling waren:

Door de duinen zijn we terug gelopen naar ongveer paal 50 (7) om bij het paviljoen een hapje te eten.

Na de lunch over het strand terug gelopen naar de opgang van Stortemelk, we hadden redelijk laag water. De volgende schelpen werden verzameld:

Via de camping en de ijsbaan zijn we terug naar het dorp gelopen. Aldaar een bezoek gebracht aan het Informatiecentrum De Noordwester.

's Avonds gegeten bij het Armhuis.

Zaterdag 9 april was een fietsdag. Via de wadkant zijn we naar het Posthuys gereden. Door het opkomende water was er aan de wadkant niet veel slik waar we schelpen zouden kunnen vinden. Gelukkig was er in de buurt van de "Bol van Dooie" een stukje strand (1) waar Anneke eindelijk de tere platschelpjes vond waar we al vaker op de eilanden naar gezocht hadden. Ze lagen er nu in grote hoeveelheden.

Na een lunch bij het Posthuys zijn we naar afgang 41 gegaan om naar het drenkelinghuisje te lopen (9), maar het hoge water en een bijna lege vloedlijn deden ons besluiten om om te keren. De enige vondst die we mee hebben genomen is:

Een korte fietsstop nabij paal 46 (8) leverde de volgende vondsten op:

Fietsend door de duinen besloten we opnieuw een bezoek te brengen aan het stuk strand waar we de dag ervoor veel schelpen hadden gezien zonder er bij te kunnen door het hoge water. Dit hernieuwde bezoek aan 7 leverde vele schelpen op:

Zondag 10 april begonnen met via het wad bij 2a te lopen naar de vuurtoren. Op het stukje slik van 2a vonden we:

Via duinen en de bossen naar 5 en terug naar de haven bij 3, bij de haven gelunched bij De Dining. Voor de zekerheid nog een keer langs het suppletiestrand en toen bij 4 via de duinen terug. Daarmee hadden wel het maximale gehaald uit het bijzondere stukje Havenstrand:

2006 - 2024 strandvondsten.nl / Commentaar, aanvullingen en suggesties: info@strandvondsten.nl